• israel

חיפוש לפי קטגוריה

empty label

הרב יקי סביר

אמונה וקראים

הרב יקי סביר

שאלה

אני כמובן מאמין שהיהדות היא הדת היחידה, אבל רציתי לשאול את הרב איך הוא יודע או איך הוא החליט שהיהדות כפי שאנו מקיימים אותה היא הכי נכונה? כי לפי דעתי, הדת, כפי שהקראים מקיימים אותה נראית יותר הגיונית(ללכת רק לפי התושב"כ) וגם קראתי על הטיעונים שלהם שבהם הם מסבירים למה לא יתכן שיש דבר שנקרא תושב"ע והם באמת נשמעים הגיוניים(ע"ע "קראים" בויקיפדיה בערך "מדוע הקראים מתנגדים לתושב"ע). תודה לרב מראש (וסליחה אם השאלה כופרת בדת אבל זה מאד מציק לי לחשוב שאולי אני כופר בדת בכך שאני לא מקיים את התורה כראוי).

תשובה

שלום וברכה סליחה על האיחור בתשובה. אני מעתיק לכאן קטע מתוך כתבה באתר "שופר" (הכתובת של הדף הזה היא: http://www.shofar.net/site/ARDetile.asp?id=8216): אחד מבאי ההרצאה קם והציג שאלה לרב אמנון יצחק* למה מפרשים את התורה? הרב אמנון יצחק: ´´אתה מבין אותה בלי פירושים? אשריך´´! השואל: ´´לא. אבל כתוב למשל: ´´כבד את אביך ואת אמך´´, לא כתוב שם שאם אביך עושה דברים לא טובים אל תכבד אותו, אלא כבד אותו בכל מקרה. כתוב גם: ´´לא תבשל גדי בחלב אמו´´. אז מה הקשר בין זה לסתם בשר בחלב? כתוב ´´בחלב אמו´´ ופרשו את זה... התורה זה הוראות יצרן. כמו כשקונים מכונית ויש הוראות יצרן פועלים בדיוק על פי ההוראות, כך גם בתורה צריך לנהוג בדיוק לפי ההוראות ולא לפרש. כתוב ´´לא תבשל גדי בחלב אמו´´, הכונה שאתה יכול לבשל אותו בחלב אחותו..´´ הרב: ´´הנה, פה בחוץ יש תמרור אין כניסה. מה כתוב על התמרור´´? השואל משתף פעולה: ´´אין כניסה... ´´ הרב: ´´איפה כתוב´´? השואל: ´´לא כתוב. בתאוריה אתה לומד שהסימן הזה הוא אין כניסה´´. הרב: ´´אה, פירשו לך שהשלט הזה פירושו ´אין כניסה´ ´´! השואל מתעקש: ´´לא. בתמרור נתנו לנו הוראות... ´´ הרב: ´´תאר לנו מה יש בתמרור... ´´ השואל: ´´עגול עם קו לבן באמצע... ´´ הרב: ´´ואיפה כתוב שאין כניסה´´? השואל (נופל במלכודת): ´´פירשו את זה שאין כניסה... ´´ הרב: ´´אה, פירשו את זה... למה צריך לפרש´´? הקהל מגיב בהתענגות אבל השואל ממשיך בהתבצרות: ´´בסדר אבל... ´´ הרב: ´´כשפירשו שהשלט הזה פירושו אין כניסה. אין כניסה למי´´? השואל: ´´על כל תמרור כתוב מי יכול להכנס ומי לא יכול... ´´ הרב (בהתממות): ´´אני יכול להכנס, או לא יכול´´? השואל: ´´עם אוטו אתה לא יכול... ´´ הרב: ´´איפה כתוב עם אוטו´´? השואל: ´´בתאוריה לומדים´´. הרב: ´´כלומר בתאוריה פירשו...´´ השואל בשלו: ´´בתאוריה כתבו חוקים. זה לא כמו בתורה. שם יש כאלה שלא יודעים לקרוא אז עשו להם סימן אדום עגול עם קו באמצע... ´´ הרב: ´´עשו את זה רק למי שלא יודע לקרוא? אז אני אשאל אותך שאלה: אסור לי להכנס רק עם הפרונט של המכונית או גם להכנס ב´רוורס´ אסור לי´´? השואל: ´´גם ברוורס אסור... ´´ הרב: ´´איפה זה כתוב? גם זה רק למי שלא יודע לקרוא? תראה כמה פירשו על תמרור אחד... ´´ השואל: ´´בסדר, אבל אתה לומד את זה... ´´ הרב: ´´ועל סוס אני יכול להכנס´´? השואל משיב מיניה וביה: ´´כן! ומיד תופס כי הרב הוביל אותו לדרך ללא מוצא והוא פורץ, יחד עם הקהל, בצחוק של הנאה´´. הרב: ´´כמו שפירשו לך את כל המשמעות של התמרורים, כי אם יתחילו לכתוב הכל על התמרור עצמו ידרסו אנשים וכולם יעצרו לקרוא ואף אחד לא יסע, כך בתורה אם יהיה כתוב וכתוב בלי סוף, לא נגיע לכלום. לא ישאר לנו זמן לקיים´´. השואל: ´´לתורה יש הרבה מפרשים, אז איך אני אדע לפי מי ללכת´´? הרב: ´´במצוות יש לנו הלכה. זו השורה האחרונה´´. השואל: ´´אבל בתמרורים אין חלוקי דעות. בפירוש התורה יש חלוקי דעות. איך אני יודע מי צודק´´? הרב: ´´האמת? היו גם חלוקי דעות בין אלה שהחליטו איך יראו התמרורים ואיפה יציבו אותם. בסוף היתה מסקנה והיא הצורה שנקבעה לתמרורים. וגם אחרי המסקנה יש חלוקי דעות בין הנהגים, אחד אומר זה נראה לי ככה והשני זה נראה לי ככה. גם באשר לתורה היו לבונים וברורים ובסוף נפסקה ההלכה. ההלכה זו המסקנה´´. השואל: ´´אבל גם אחרי המסקנה, גם בתאוריה יש ´תאונות´ ולא תמיד זה נכון. אולי כך גם במסקנת המפרשים של התורה´´? הרב: ´´התאונות זה בגלל הנהגים לא בגלל אלה שקבעו את התאוריה. כך גם בתורה. ה´תאונות´ הם בגלל אלה שלא מקיימים בדיוק את ההוראות ולא בגלל מי שפירש וקבע אותם...בגלל אנשים כמוך שמפרשים לפי מה שהם רוצים ´בחלב אמו´ ולא בחלב אחותו. הנה בכנסת יש צעקות, מחלוקות, אבל חוק שעבר בקריאה ראשונה, שניה שלישית עבר. כולם מקבלים את החוק´´? השואל: ´´כן´´! הרב: ´´מה פתאם מקבלים? יש החלטה, אבל כולם מקיימים את החוק´´? השואל: ´´לא´´!. הרב: ´´כך גם בהלכה. יש הלכה. אבל אנשים שלא רוצים לקיים אותה מקשים קושיות. הם עושים את זה בשביל לקיים, או לא לקיים´´? השואל: ´´בשביל לא לקיים´´! הרב אמנון יצחק: ´´יש הלכה וכמו שרבותינו נתנו לנו אותה צריך לקיים אותה´´. השואל: ´´ואני אומר שהקב´´ה נתן לנו תורה, כמו שהוא נתן לנו אותה כך צריך לקיים אותה...לא לפרש אותה. איפה כתוב בתורה שצריך לשים כיפה על הראש´´? הרב: ´´בטח שכתוב, ב´שלחן ערוך´ סימן ב´ הלכה ז´. כתוב שם במפורש* ´לא ילך ד´ אמות בגלוי ראש´... ´´ השואל מתחכם: ´´איפה כתוב שם כיפה´´? הרב: ´´מצדי תשים חסה על הראש... ´´ הקהל פורץ בצחוק הרב: ´´מצדי תשים ניר על הראש, כמו אלה שבאים לחתונה ושמים מפית ניר על הראש...לא יכולים לקנות כיפה בחמש שקל שמים ניר ומחזיקים כל הזמן שלא יפול...עגילים במאה שקל קונים אבל חמש שקל לכיפה הם חוסכים. אבל הם יודעים לשאול שאלות. הם לא רוצים לקיים, אז שואלים שאלות´´. למעשה, כפי שהסביר הרב אמנון יצחק, אין דבר כזה לא לפרש את התורה, השאלה היא על איזה פרשנות אתה סומך יותר, האם על הפירוש של חז"ל או על הפירוש של האופוזיציה של חז"ל. גם לכל הטיעונים הנמצאים בויקיפדיה בערך שהזכרת יש תשובות מצויינות. רב שרירא גאון כבר כתב איגרת שלימה (אגרת רב שרירא גאון) אשר מתמודדת עם השאלות והטיעונים המופיעים שם. רב שרירא גאון חי בערך בשנת 950 לספירה ואז כידוע היו הקראים בשיא השפעתם, בבבל היו למעלה מ70% מן היהודים קראים, ועל רקע זה נכתבה אותה אגרת. אבל השאלה העיקרית היא, איפה כל אותם הקראים שהיו פעם כמה מיליונים ? והתשובה המאוד כואבת היא שכולם, או כמעט כולם התבוללו, למעשה לאורך ההיסטוריה של עם ישראל לא שרדו קהילות אלא של יהודים אשר האמינו בתורה שבעל-פה. וכל מי ששינה את מסורת קבלת התורה התבולל או שהוא בתהליכי התבוללות מתקדמים (למשל היהדות הרפורמית והקונסרבטיבית בחו"ל). אז מישבאמת רוצה שגם הוא וגם נכדיו וניניו ישארו יהודים הבחירה שלו חייבת להיות אחת בלבד. בהצלחה יעקב סביר

התשובה נכונה ליום נתינתה

מומלצים