• israel

חיפוש לפי קטגוריה

empty label

המכון לחיי המשפחה

המתנת חמישה ימים

המכון לחיי המשפחה

שאלה

שלום אני הייתי ספרדיה והתחתנתי עם אשכנזי . בעקבות זאת אני נוהגת על פי בעלי וממתינה 5 ימים לא כל כך מבינה למה ההחמרה הזאת, אשמח לתשובת הרב

תשובה

יש שני עניינים : א. להמתין חמישה ימים ולא ארבעה, מחשש לטעות בתשמיש בזמן בין השמשות. הסיבה: שמא ישמשו, לדוגמא, בין השמשות שבין יום ראשון לשני. האשה תסבור ששימשו לפני בין השמשות ותמנה ארבעה ימים מיום ראשון. אולם בפועל, שימשו אחרי זמן השקיעה, שהוא יום שני. אם תעשה הפסק ביום רביעי לפני השקיעה, אזי בתחילת יום חמישי, שהוא ראשון לנקיים לפי חשבונה המוטעה, בזמן בין השמשות שלו עדיין תהיה האשה בתוך 72 שעות שנחשבת כפולטת שכבת זרע. התקנה לכך היא להמתין יום נוסף, שגם אם תמנה מיום ראשון, ההפסק ייעשה ביום חמישי אחר הצהרים, כשבודאי חלפו יותר מ-72 שעות מהתשמיש. ב. את חמשת הימים מונה מהיום שנאסרה על בעלה, גם אם שימשה זמן רב קודם לכן, ורק אח"כ תוכל להתחיל לספור את שבעת הנקיים. הסיבה: למרות שפולטת שכבת זרע היא מזמן התשמיש, גם אם לא שימשה גוזרים "לא שימשה אטו שימשה". לשיטה זו, אשה שהיתה טהורה ונאסרה מונה חמישה ימים של איסור, וביום החמישי יכולה לעשות הפסק טהרה (כמובן, אם פסק הדימום). כך פסק הרמ"א להלכה בהגהותיו לשולחן ערוך48, וכך נקטו גם רבים מהפוסקים הספרדים[4].

התשובה נכונה ליום נתינתה

מומלצים