• israel

חיפוש לפי קטגוריה

empty label

הרב אליקים לבנון

בעניין השירת נשים בצה"ל

הרב אליקים לבנון

שאלה

לכבוד הרב אליקים לבנון שלום וברכה! אני תלמיד בישיבת הסדר ירוחם, שיעור ה´, קראתי לאחרונה בספר של אלעזר שטרן ´משא כומתה´, וכן בפרסומים בתקשורת, כל מיני התבטאויות של הרב שלא מובנות לי, ואודה לרב אם יוכל להקדיש זמן ולענות לי כדי לברר נושאים חשובים אלה. בספרו של אלעזר שטרן, הוא מספר שיזם עם עדי מינץ מפגשים בין אנשי צבא לראשי יש"ע לפני ההתנתקות כדי ללמוד את הבעיות ולצמצם את הפוטנציאל לאלימות. באחד המפגשים שהרב היה נוכח, מספר אלעזר שטרן, כשהוסבר לרב מה המשמעות של סירוב פקודה המוני – פירוק הצבא ואולי גם המדינה, הרב אמר – "אז שתתפרק. אולי זה שלב בדרך לגאולה." וכן, שמעתי בראיון של הרב לרזי בקראי בגלי צה"ל לאחר האירוע של הנפת השלטים בטקס השבעת טירוני ´שמשון´ בכותל, שהרב טוען שאין כל בעיה שחייל יביע את דעותיו הפוליטיות במסגרת השירות הצבאי, ולכן אין כל בעיה במעשה הנפת השלטים. וכן, קראתי שהרב אמר שימליץ לתלמידיו שלא להתגייס לצבא אם יכריחו אותם להשתתף בטקסים שבהם נשים שרות. לא מובן לי סולם הערכים והעדיפויות שיש באמירות מהסוג הזה. האם לדעת הרב מוצדק לוותר ולגנוז את כל האידיאל של השיתוף שלנו עם מדינת ישראל כחלק מ´אתחלתא דגאולה´, בגלל כל התנגשות בין המדינה החילונית לבין אורח חיינו הדתי? שנינו מסכימים שברגע שיכריחו אותנו לעבור על איסורי דאורייתא גמורים כמו אכילת חזיר או חילול שבת - נפרק את השיתוף שלנו עם המדינה, אך האם על כל חומרא הלכתית או מצווה שניתן למצוא דעות מקילות לסמוך עליהם, גם אם אנחנו איננו סוברים כמותם, שווה לפרק את כל אידיאל הגדול הזה? הרי היה ברור מתחילת השיתוף של המחנה הדתי לאומי עם המדינה החילונית, שיהיו קונפליקטים, ושכל צד יאלץ להתפשר על כל מיני דברים למען הרעיון הגדול של תחיית האומה בארצה, וחידוש המלכות היהודית בארץ ישראל לאחר 2000 שנות גלות! הבנו אז ששווה לוותר לפעמים על מה שניתן בהלכה, כדי לשמר את הערך הגדול. הרי יש תקדימים לדבר הזה – ´כדאי הוא ר"ש לסמוך עליו בשעת הדחק"! לכן, לא מובן לי, מדוע הרב מותח את הגבול במקום שהוא מותח אותו! זה לא מובן כיוון שניתן למצוא דעות בהלכה שמתירות להחזיר שטחים וכן ניתן למצוא דעות מקלות שמתירות לשמוע נשים שרות בתנאים מסויימים, מדוע הרב, איננו מוכן לסמוך על הדעות הללו בשעת הדחק – למען הערך החשוב לאין ערוך – תחיית הממלכה היהודית בארץ ישראל, ומדוע הרב מוכן לפרק את המדינה ולקרוא לתלמידיו לא להתגייס לצבא בגלל הקונפליקטים האלה? מדוע הרב איננו מוכן להתפשר על כלום, וכל התנגשות של הדת עם המדינה, הרב קובע שהדת גוברת ושהמדינה תתפרק? הרי בסוף האידיאל הגדול ביותר של הדת זה המדינה! בסופו של דבר, מלכתחילה ידענו שאם אנו משתפים פעולה עם מדינת ישראל נגיע למצבים כאלה, ונתמודד איתם, אז מדוע הרב אינו מוכן להתמודד? הרי אמירות כאלה מאוד מזכירות גישות חרדיות, שבחיים שלא היו מוכנות לשתף פעולה עם מדינת ישראל, ולא מוכנות להתפשר על כלום. אבל למיטב הבנתי, לא זו דרכנו! הרי למדנו ממורנו הרב קוק זצ"ל, את החשיבות העליונה של משיח בן יוסף ואת עובדת היותנו עומדים על סף אתלחתא דגאולה, והחובה לשוב ולכונן חיים מדיניים באר ישראל כחלק מאותה התגשמות של חזון הנביאים! לאור כל זאת, לא מובנת לי דעתו של הרב.

תשובה

שלום, א. צה"ל לפני הגירוש: לא אמרתי "לפרק את צה"ל", אמרתי שצריך "לרסק את צה"ל. ההבדל ברור. בלי צה"ל אין קיום למדינה, אבל היה צריך לעבור תהליך "ריסוק", שיביא לשידוד מערכות. בפועל, שנה אחרי הגירוש, עבר צה"ל ריסוק אדיר, במלחמת לבנון השניה, כאשר התברר שהמערכת רקובה, הרמטכ"ל למעשה הודח, ועוד שינויים שעבר צה"ל. ב. ההלכה היא נר לרגלינו. סברות אנושיות, ככל שיהיו מצוינות, הן סברות אנושיות. חכמים קבעו, שבאם יש כפיה, לעבור בפרהסיא, אפילו על מצוה קלה כהחלפת שרוך נעל, יש חובת מסירות נפש. דבר זה כתוב בגמרא, סנהדרין דף ע"ד, שנוי ברמב"ם הלכות יסודי התורה ה,ב. ומשולש בשו"ע יו"ד סימן קנ"ז. (וכמובן בכל הפוסקים שמאז). כפיה להאזין לשירת אישה, ודאי אינה נופלת מהחלפת שרוך נעל. ג. שותפות הבאה על יסוד של כפיה, אינה שותפות. למעשה, השותפות פשוט תהפוך פניה. במקום שהתרבות החילונית תוביל, ואנו נהיה שותפים, המצב יתהפך. אנו, בתרבות של תורה ומוסר יהודי נוביל, והתרבות החילונית תצטרף עמנו. אין כוונה לפירוק השותפות אלא לשדרוג. הרב אליקים לבנון שליט"א www.yelm.co.il

התשובה נכונה ליום נתינתה

מומלצים